NAPIĘCIE ZWIĄZANE Z ZADANIEM

Napięcie związane z zadaniem jest centralnie zlokalizowanym czynnikiem wzmacniającym, działającym na te związki, które są trwałymi rezultatami uczenia się. Napięcie związane z zadaniem jest zdefiniowane implicite w poniższej hipotezie (s. 82):„Nasza hipoteza jest następująca. Jeżeli dana osoba ma wykonać jakieś zadanie, to występuje u niej stan poznawczy, który można nazwać „napięciem związanym z zadaniem”. Każdy komponent zadania uczestniczy w tym stanie napięcia dopóty, dopóki osoba spostrzega go jako część zadania, które ma być wykonane. W przypadku zadania związanego z uczeniem się, fakt, że reakcja jest skuteczna, czyli nagrodzona, prowadzi w rezultacie do percepcyjnego włączenia tej reakcji do zadania, które ma być wykonane. Odpowiednio, reakcje nieskuteczne zostają wyłączone. A więc za poprawne można uznać te reakcje, które zostają włączone w system napięcia związanego z zadaniem, z którego wyłączone są reakcje niepoprawne. Eksperymenty opisane w tym rozdziale będą zorientowane na hipotezę, że włączenie do systemu napięć związanych z zadaniem jest istotą właściwości nagród, polegającej na wzmacnianiu związków”.